כיוון פסנתרים

מכוון פסנתרים - תפקידו של מכוון פסנתרים

מכוון פסנתרים אחראי על ביצוע פעולת כיוון הפסנתר. רק על מנת לסבר את האוזן, המתח על כל מיתר בפסנתר, הוא כ- 100 ק"ג. במצטבר, על כ- 200 מיתרים הנמצאים בפסנתר, שורר מתח עצום כולל של עשרות אלפי קילוגרמים. במהלך כיוון הפסנתר, מותח מכוון פסנתרים את מיתרי הפסנתר לתדירות (מתח) הרצויה זאת על מנת שהפסנתר יפיק את הצליל הנכון וישמיע את הצליל המדוייק.
לרוב, מכוון פסנתרים פועל באחת מהשיטות הבאות על מנת להגיע לכיוון פסנתרים אידיאלי:
1. כיוון באמצעות קולן: 
הקולן מיוצר ממתכת וצורתו כצורת מזלג בעל שתי שיניים מוארכות (כמו בכותרת של עמוד זה). 
הקולן מתוכנן כך שהוא ישמיע צליל אבסולוטי, בתדר אחד אשר נקבע מראש בעת הייצור שלו. לרוב, 440 תנודות בשניה. זוהי אמת המידה העולמית הקבועה לצליל "לה" (A) המרכזי. כדי להפיק את הצליל מהקולן יש להכות באמצעות הקולן על חפץ קשה ולהמתין מספר שניות עד להשמעת הצליל. מכיוון שהצליל המופק הוא בעוצמה נמוכה יחסית, נהוג להצמיד את הקולן למשטח המשמש כתיבת תהודה ( מעין רמקול) זאת לצורך הגברת הצליל. 
2. כיוון באמצעות טיונר: 
הטיונר הוא מכשיר חשמלי אשר תפקידו לקלוט את גלי הקול מהחלל, ולהציג אותם על גבי צג דיגיטלי. כך, בדומה לקולן, המכוון יכול לקבל אינדיקציה בקשר לתדירות של המיתר, והאם הוא נמצא בתדר הנכון. בהתאם לכך, קובע הטיונר האם הפסנתר משמיע את הצליל הנכון, או שמא תדירות המיתר נמוכה או גבוהה מהתדר הרצוי. בהתאם, מחליט מכוון הפסנתרים האם וכמה למתוח או להרפות את מיתרי הפסנתר.
3. כיוון באמצעות אוזן:
למרות כל האמור, האוזן האנושית היא עדיין ה"מכשיר" הטוב והאמין ביותר. לא אלאה אתכם בחישובים מתמטיים מסובכים, אך גם הטיונר ו/או הקולן הם לא מדוייקים, ולא תמיד הם בנויים לקלוט את כל התדרים של כלל המיתרים בפסנתר. נכון להתייחס אליהם כמכשירי עזר בלבד.
לסיכום:
למרות השיטות השונות שהוצגו במאמר זה בקשר לעבודתו של מכוון הפסנתרים, האוזן המיומנת של מכוון הפסנתרים, אשר התרגלה לשמוע מאות ואלפי פסנתרים במהלך עבודתו, היא כלי הכיוון המדוייק ביותר לפסנתר שלכם. בהתאם לכך, ובתיאום עם עוצמת המתיחה שמפעיל מכוון הפסנתרים באמצעות היד שלו על מיתרי הפסנתר, מיומנות אשר נקנית למכוון הפסנתרים לאחר זמן רב ולאחר תרגול ארוך, קובע המכוון את גובה ואיכות הצליל הסופיים של הפסנתר.

 

מכוון פסנתרים

הפסנתר מזייף וכבר לא נשמע כמו פעם? מעוניינים לתאם כיוון מדוייק לפסנתר על ידי מכוון פסנתרים מומחה?

השאירו כאן פרטים ואנו ניצור איתכם קשר עוד היום!